Overvejer du at hyre en freelance tekstforfatter? Sådan foregår processen fra A til Z
Nå. De tekster skriver jo ikke sig selv.
Og er du sådan én med liiiidt for mange to-dos i kalenderen, hatte på hovedet og post-its på skrivebordet? Så har du ikke selv tid til at føre pennen. Hverken når det gælder hjemmesidetekster, flyers eller kundecases.
Det er tid til at få ekstra skrivekræfter i biksen. For en længere periode. Eller bare for en stund.
Vil du gerne hyre ekstern hjælp til dine tekster, men bekymrer dig for, om …
- en freelance tekstforfatter kan forstå og formidle virksomhedens budskaber?
- tekstforfatteren kan ramme jeres tone of voice?
- processen er lang, dyr og kompliceret?
Slå bare koldt vandt i blodet. Faktisk er processen simplere, end du tror.
Lad os dykke ned i den – skridt for skridt!
(Læs hele baduljen, hvis du har tid, eller klik på dén overskrift, du er mest nysgerrig på. Jeg bliver ikke sur.)
- Den første kontakt
- “Hvor lang tid skal du bruge på at skrive mine tekster?”
- Jeg udarbejder et tilbud (inkl. pris og deadline)
- Du godkender tilbuddet eller giver forslag til justeringer
- Kontrakt og NDA?
- Research og spørgsmålsregn
- Testtekster sætter scenen
- Skrive, skrive, skrive
- Teksterne lander løbende i din indbakke
- Jeg retter til, så snart du spotter noget, der skal ændres
- Highfives og faktura-tid.
1. Den første kontakt
Du mangler skrivekræfter. Du leder. Du finder mig. Enten via en Google-søgning, en rundspørge i dit netværk eller mine opslag på LinkedIn.
Her er det dig, der har teten. Og er du grundig i din forespørgsel, klapper jeg i mine små hænder. Du må fx gerne have gjort dig nogle tanker omkring:
- teksttype og mængde
- tekstens formål, hovedbudskaber og målgruppe
- budget
- deadline
- ønsker til samarbejdet.
Jo flere detaljer, du giver mig fra start, jo nemmere kan jeg skabe et overblik over opgaven – og dermed udregne en pris, der er rimelig for begge parter.
2. “Hvor lang tid skal du bruge på at skrive mine tekster?”
Det er et sindssygt godt spørgsmål. Som er drønsvært at svare på. For jeg kan snildt bruge 10 timer på en tekst, hvis jeg får lov. Hvor jeg nørder, researcher, interviewer, skriver, gennemlæser, retter og går i dybden.
Men indsatsen skal også passe til dit budget.
Derfor er forventningsafstemning alfa og omega, inden jeg strikker et tilbud sammen til dig. Her kan jeg snildt give et par eksempler på, hvad jeg har skrevet for andre kunder – og hvor lang tid det tog.
3. Jeg udarbejder et tilbud (inkl. pris og deadline)
Nu bliver det spændende. Vi har sammen skabt et overblik over, hvordan opgaven ser ud. Men hvor mange gyldne knaster skal tekstforfatteren have for at lade fængende sætninger flyde ned på papiret i din tone of voice?
Det får du svaret på i tilbuddet. Og her taler vi altså ikke om tal, der er skrevet i sten.
Det er mit bud på, hvor mange timer jeg skal bruge på at løse opgaven, og hvad det kommer til at koste dig. Er der tale om en større opgave, inkluderer jeg altid en rabat i den samlede pris – eller giver dig en freebie oveni.
I tilbuddet noterer jeg også deadline og leveringsform (hvis du fx foretrækker, at teksterne løbende lægges i et delt Google Drev).
Er du nysgerrig på, hvad en freelance tekstforfatter koster? Det dykker jeg ned i her.
4. Du godkender tilbuddet eller giver forslag til justeringer
Enten spytter vi i hænderne og giver håndslag med det samme. Eller du giver forslag til justeringer – fx i opgavens omfang, så vi rammer et lavere budget.
Tilbuddet og dertilhørende justeringer sørger jeg for, at vi begge har på skrift. Dermed har vi et fælles ståsted, som vi altid kan vende tilbage til, hvis der er brug for det.
Og så er det endelig tid til at tage arbejdshandskerne på. Næsten.
5. Kontrakt og NDA?
I et samarbejde er der mange ting, der skal være på plads, inden arbejdet kan begynde. Ofte aftaler vi både opgavens omfang, timepris og deadline via mail – gerne opsummeret i et tilbudsdokument.
Er der tale om et længerevarende samarbejde, kan det dog være relevant at lave en freelance kontrakt, hvor vi begge skriver under på, hvad samarbejdet indebærer – herunder timeantal pr. måned og timepris.
Jeg underskriver også gerne en fortrolighedserklæring (NDA – Non Disclosure Agreement), hvis du ønsker det.
6. Research og spørgsmålsregn
Du kender allerede Spørge-Jørgen. Vær klar til at hilse på: Spørge-Mette.
Du vil hurtigt finde ud af, at jeg er en nysgerrig sjæl. Og det er altså ikke noget, jeg er for at spilde din tid.
Spørgsmål er ét af de vigtigste værktøjer i min værktøjskasse. Pænt placeret ved siden af retoriske snedigheder, læsevenlige punktopstillinger og korrekte nutids-r. Jeg kan kun blive klogere ved at spørge. Klogere på dit brand, dine værdier og den målgruppe, teksten henvender sig til.
Derfor kan du bide skeer på, at jeg kommer til at spørge dig om lidt af hvert – enten via mail, i en telefonsamtale eller på et Teams-møde. Det kunne bl.a. være:
- Hvem er din målgruppe? Hvad frygter de – og drømmer om?
- Hvad er dine 3 vigtigste værdier?
- Hvad ønsker du at opnå med teksten?
- Hvilken tone of voice passer bedst til dig?
- Hvad er det vigtigste, læserne skal tage med sig, når de har læst din tekst?
Svarene bliver en vigtig del af min research, og tilsammen udgør de grundlaget for de tekster, som snart vil tage form.
7. Teksttekster sætter scenen
Det er ikke alle tekstforfattere, der benytter sig af dem. Men for mig gør de arbejdsprocessen langt mere effektiv og strømlinet.
Testteksterne.
Forestil dig, at du bestiller 30 hjemmesidetekster. Vi har snakket opgaven grundigt igennem, og du har flere gange påpeget, at teksterne skal være nede på jorden og skrevet med et glimt i øjet.
Så det gør jeg. Men når du modtager teksterne, indser du, at den afslappede tone alligevel ikke passer til dit brand. Derfor bliver vi nødt til at gennemgå og redigere samtlige 30 tekster, så de lyder præcist, som du ønsker. En proces, som tager tid. Og som vi kunne have været foruden.
Lad os skrue tiden tilbage.
Jeg starter med at skrive 1-3 tekster, som jeg sender til godkendelse hos dig. Nogle gange er der ingen rettelser, og alt er perfekt. Andre gange er der et par formuleringer, der skal ændres, så de passer bedre til din målgruppe. Uanset hvad giver testteksterne os noget konkret at tale ud fra, så vi sammen kan sætte en god retning for de resterende tekster.
8. Skrive, skrive, skrive
Tiden er kommet. Det er nu, jeg puster en fin skriveboble og sætter ASMR-regnlyde i høretelefonerne. Lad skrivearbejdet begynde.
Hver en linje, jeg skriver, bygger på samtlige dokumenter, du har sendt til mig, alle svar, du har givet, og den research, jeg selv har foretaget. Det er nu, det gælder.
Skriveprocessen inkluderer bl.a.:
- skrivearbejde
- gennemlæsning
- yderligere research
- finpudsning
- rettelser
- korrektur x 2
- googling af nørdede kommaregler og sproglige vendinger.
Jeg skriver aldrig ud i én køre, læser det igennem og sender det afsted.
Teksten får altid lov til at ligge på is (gerne i et par timer), før jeg vender tilbage til den. Friske øjne er nemlig et genialt værktøj, der hurtigt spotter både slåfejl, unødige gentagelser og argumenter, der kan gøres endnu skarpere. (Prøv det. Det virker altid!)
9. Teksterne lander løbende i din indbakke
Har du bestilt en stor bunke tekster? Du behøver ikke at sidde utålmodigt på trappestenen i ugevis og vente på, at de stryger ind i din mailboks.
Jeg sender altid teksterne løbende, så snart de er finpudsede og færdiggjorte. Gerne 5-10 ad gangen, afhængigt af dine ønsker. På den måde kan teksterne få lov at komme ud og leve – så hurtigt som muligt.
Hvordan, du vil modtage dem, er helt op til dig. Det kan fx være:
- vedhæftet i en mail
- som en zip-mappe
- i et delt Google Drev.
Vælger du et delt Google Drev, kan jeg tilføje et Google Sheet, hvor du altid kan se, hvor langt jeg er kommet med teksterne.
10. Jeg retter til, så snart du spotter noget, der skal ændres
Når du har læst teksterne igennem, skal du sidde med et tilfreds smil på læben og en god følelse i maven. Hvis du ikke gør det, skal du sige til.
Jeg retter gerne, hvis der er en formulering, et afsnit eller blot et par fakta, som skal tilrettes. Gratis, selvfølgelig – og med ekspreslevering.
11. Highfives og faktura-tid
Teksterne er gennemlæste og godkendte. Sådan!
Tid til at highfive over et vellykket samarbejde. Og tid til at åbne bogføringsprogrammet og sende en faktura afsted.
Som udgangspunkt har du en betalingsfrist på 8 dage, men det kan være relevant at forlænge den en smule – fx hvis du arbejder i en større virksomhed, hvor betalingsprocessen kan være ekstra langhåret.
Det var dét!
Voila. Sådan foregår processen, når du hyrer en freelance tekstforfatter. I hvert fald sådan én som mig. Jeg håber, det gav dig svar på dine spørgsmål.
Og hvis ikke? Ja, så er jeg nem at fange.
- kontakt@ordnørkleriet.dk
- Via min kontaktformular
- 28155636.
Vi kan også give mikrofonen til mine kunder, som er kommet helskindede (og tilfredse!) igennem min tekstmølle – flere af dem mere end én gang. Hør, hvad kunder som Lidl, A-One Solutions og Conversio har at sige om vores samarbejde, lige her.
Dyk ned i mere tekstnørderi 👇
- Overvejer du at hyre en freelance tekstforfatter? Sådan foregår processen fra A til Z
- Kære webshop-ejer: Disse tekster skal du have styr på i din webshop
- Testimonials: Hvad siger kunderne om Ordnørkleriet?
- Guide til en Om os-tekst, der ikke er møgkedelig
- Tjekliste: Sådan skriver du en god hjemmesidetekst