SEO-boost til Vicca.dk: Skarpe tekster løftede konverteringsrate og organisk trafik
“Mød Leopold. Han er en sød, lille gris med mange følelser – både vrede, misundelse og jalousi. Og det er ikke altid, han håndterer de svære følelser så godt. Sæt dig ned, og lær Leopold at kende sammen med dit barn. Bøgerne om Leopold gør det lidt nemmere at tale om alt det, som vi alle føler fra tid til anden. Og så er illustrationerne ikke til at stå for.”
Sådan begynder én af de mange kategoritekster, jeg har skriblet for webshoppen Vicca.dk. Og det er lige præcist sådan, jeg lyder, når jeg får lov til at spille med de kreative skrivemuskler.
Hos Vicca.dk har jeg fået lov. Jeg er blevet taget med på råds. Og jeg har skrevet derudad.
Resultatet er ikke kun en bunke tekster, der er fornøjelige at læse. Det er nøje udvalgte tekster, der, i samarbejde med andre tiltag, har gjort en heftig forskel på bundlinjen.
Mere om det lidt senere.
Støvet webshop får passioneret frontkvinde
Lad os først hoppe i tidsmaskinen og skrue tiden tilbage til 2021.
Camilla Mellergaard Olsen er fysioterapeut og brænder for at hjælpe børn og unge med de udfordringer, der opstår, når sanserne lever deres eget liv.
Derfor går en drøm i opfyldelse, da hun køber Vicca.dk, som er spækket med hjælpemidler, der skaber ro, styrker motorikken og øger koncentrationsevnen hos udfordrede sansesystemer.
Men Vicca.dk er en støvet sag. Og den trænger i dén grad til en kærlig hånd.
Tekstambulance med udrykning
Heldigvis stod Camilla klar med både knofedt, gode idéer og passion i metermål. Og tekstambulancen fik jeg æren at være chauffør for.
Derfor har jeg de seneste år forfattet en lang række tekster om alt fra sansebamser til siddepuder. Tekster, som skulle emme af både faglighed, passion og personlighed (lækkerier for en tekstforfatter).
Vicca.dk byder på komplekse emner som sanseintegration og overstimulering af sanser. Men det er helst ikke det indtryk, læseren skal have.
Derfor blev det min opgave at trylle grundig research og tonsvis af spørgsmål om til simple og fængende tekster, der leverer budskabet uden for meget virvar og uforståeligt fagsprog.
Webtekster skal være enkle. Også når det gælder komplekse emner.
Kreative kategoritekster og behjælpelige blogindlæg
Camilla ønskede, at hele webshoppens content skulle have et nøk opad. Som sagt så gjort.
Jeg har derfor strikket ord og retoriske finurligheder ind i en lang række tekster:
- Brand- og kategoritekster
- Produkttekster
- Blogindlæg
- Landingpages
- Forsidetekst, ‘om os’-tekst
- Linkbuilding-artikler.
Flere af teksterne – især blogindlæggene – er desuden brugt som content til e-mails og SoMe.
Teksterne skaber resultater og booster besøgstal
Gennemarbejdede tekster er lækre at sætte tænderne i. Men hvad er det værd, hvis de ikke skaber kunder i biksen?
Jeg har bedt Christian Gade, partner og marketingansvarlig hos Vicca.dk, om at snuse lidt til tallene i maskinrummet. Heldigvis dufter de godt.
Siden de satte spotlight på tekstarbejdet, har webshoppen mærket en markant ændring på flere parametre. Til den gode og rigtig sjove side:
- Stor stigning hele vejen rundt i deres marketing-palette
- Betalt annoncering: Stigning i kvalitetsscore og konverteringsrate, fald i CPC
- Stor stigning i organisk trafik som følge af nyt kvalitetsindhold
- Blogindlæg til SoMe og e-mails, som også generer trafik.
Teksterne lever. Og de virker. Heldigvis.
Derfor vil tekster og godt content også fremover være en stor del af Viccas digitale strategi og marketing-palette, understreger Christian.
Trænger din webshop også til en tekstmæssig overhaling?
Så står jeg klar med de ord, der kan skubbe dig ud over scenekanten og direkte ind i hjertet på dine potentielle kunder. Og længere op på Google, så dine kunder kan finde dig, når deres købsbehov titter frem.
Du er altid velkommen til at skrive til mig på kontakt@ordnørkleriet.dk, give mig et kald på tlf. 28 15 56 36 – eller udfylde min kontaktformular. Så kontakter jeg dig inden for 1-2 hverdage.