fbpx
Guide til en Om os-tekst, der ikke er møgkedelig

Guide til en Om os-tekst, der ikke er møgkedelig

Åh. Du ved det jo godt. 

Om os-teksten er én af de vigtigste tekster på din hjemmeside. Den er en magnet i verdensklasse, når det gælder organisk trafik – og så er det her, du virkelig kan vise, hvem du er, og hvad du tilbyder. 

Meeeen.

  • Har din Om os-tekst samlet støv lidt for længe?
  • Performer den ikke?
  • Eller er den bare godt gammeldags møgkedelig, så kunderne løber skrigende bort?

Så er det tid til at rive en dag eller to ud af kalenderen og give Om os-siden lidt kærlighed. 

Der er ingen tid at spilde. Lad os komme i gang!

Hvad er en Om os-tekst?

Når du møder din nye nabo, er det på plads at præsentere dig selv. Du fortæller lidt om, hvem du er, og hvor længe du har boet i området. Og selvfølgelig at du laver verdens bedste frugtsalat, som altid er et hit til årets vejfest. 

Når en potentiel kunde besøger din hjemmeside eller webshop, forventer de også, at du præsenterer dig for dem. Og det gør du allerbedst i Om os-teksten (og på forsiden). 

Og der er ingen tvivl om, at en Om os-tekst er vigtig. Det er nemlig ofte én af de landing pages, der hiver allermest trafik til sig. Besøgende kommer organisk fra Google eller via interne links på din hjemmeside.

Om os-teksten placeres i et link øverst i menuen og/eller nederst i footeren.

Hvad skal en Om os-tekst kunne?

Du skal bruge tre vigtige ingredienser for at kunne slå et stort, velduftende brød op på din Om os-side. 

I teksten skal du fortælle læseren:

  • hvem du er
  • hvad du laver (og hvordan du er anderledes end dine konkurrenter)
  • hvorfor de skal vælge dig (som kunde, samarbejdspartner eller arbejdsplads).

Uanset hvad du ellers drysser ud af gode pointer på din Om os-side, må de aldrig overskygge disse tre grundlæggende punkter. 

Skriv dem gerne ned på et papir, som du lægger foran dig. På den måde kan du lettere sortere i dine budskaber og se, om de er relevante for tekstens overordnede formål.

Vi køber produkter og ydelser af mennesker

En Om os-tekst har dog også endnu et vigtigt formål. Den skal gøre virksomheden menneskelig og troværdig. 

Vi gider ikke købe noget af en kold robot, der sprøjter produkter ud i stride strømme. Men vi vil gerne købe noget af et menneske. 

Fx passionerede Ida, som hver dag åbner sin lille bagerforretning kl. 05.30 for at lange søde morgenkager og sprøde rundstykker over disken til lokale maver. Som hun har gjort hver dag, siden hun spændt slog dørene op for sin forretning med sin lille søn hængende om benet for 10 år siden. 

Mærk efter.

  • Har du lyst til at købe rundstykker af Ida?
  • Støtte hendes forretning?
  • Og smage nye kager, når hun igen og igen finder på nye lækkerier?

Mit gæt er ja (ikke kun, fordi du altid er lækkersulten som jeg). Fordi du kender hendes værdier, historie og passion for faget. Du stoler faktisk på hende. 

Har du en webshop, møder du ikke altid dine kunder i virkeligheden. Så følelsen af tryghed og troværdighed skal du i stedet skabe ved hjælp af ord.

En Om os-tekst er IKKE …

Det er vigtigt at understrege, hvad en Om os-tekst er. Men også, hvad det ikke er, så du undgår at lave de mest gængse fejl.

En Om os-tekst er ikke …

  • et sted, hvor du skal fortælle hver detalje om, hvordan virksomheden blev skabt
  • et sted, hvor samtlige fakta og data fortjener at bo
  • et sted, hvor du skal tale i timevis om dig selv
  • en tekst, der kan stå stille de næste 10 år
  • en tekst, du hurtigt kan få ud af verden.

Av. Er du skyldig i nogle af ovenstående faldgruber? Så er du langt fra den eneste.

Lægger du alle fakta på bordet i din Om os-tekst, bliver det ofte tørt. Og sindssygt kedeligt. Tag derfor kun det vigtigste, mest interessante og dét, der viser, hvem I er. 

Med andre ord. Skriv kun det, som er relevant for målgruppen at vide. Og som de vil finde spændende, tankevækkende eller altafgørende for at kunne vælge dine produkter/ydelser til i sidste ende.

Lav et grundigt forarbejde, inden du går i gang med at skrive

Sæt dig ned med dine (eventuelle) medarbejdere, lav en visionsdag, eller kig på den vision, mission og de værdier, I har hængende på væggen. 

Det er tid til at finde ind til kernen af, hvem I er. Senere kan I sortere i informationerne og tankerne, når I skal udvælge, hvad der så er relevant at fortælle til jeres kernemålgruppe. 

10 gyldne spørgsmål, jeg altid stiller mine kunder

Lad mig give dig en lille gave. Her er de 10 spørgsmål, jeg altid stiller mine kunder, inden jeg går i gang med at skrive deres Om os-tekst. 

De virker banale. Men de har evnen til at åbne op for virksomhedens indre, så vi alle kan få øje på, hvad der gemmer sig derinde. 

Vi lader her som om, at jeg skal skrive en Om os-tekst til en webshop, der hedder Bamsehjørnet. Ejeren hedder Karen, og hun er enekvinde i biksen.

  1. Fortæl historien bag Bamsehjørnet. Hvordan startede det hele?
  2. Hvordan har webshoppen udviklet sig i løbet af årene?
  3. Hvad er virksomhedens formål? Hvad er din eksistensberettigelse?
  4. Hvorfor er det lige legetøj, der er en passion for dig?
  5. Hvad motiverer dig i det daglige arbejde?
  6. Hvordan skiller du dig ud fra konkurrenterne?
  7. Hvad lægger dine kunder vægt på, når de fx anmelder dig på Trustpilot?
  8. Hvad drømmer du om?
  9. Hvilke værdier driver du virksomheden med?
  10. Sæt et par eksempler på virksomhedens kultur.

Havde Karen medarbejdere, ville jeg også spørge ind til dem, deres faglighed og det samarbejde, der er i virksomheden. Hvad er teamet i en nøddeskal? 

Det er vigtigt at lede vidt og bredt for at finde ind til kernen af virksomheden. Og først når I har brainstormet længe, finder I ud af, hvordan I rammer hovedet lige på sømmet.

Lektion nummer 1. Drop flosklerne!

Din Om os-tekst er ikke den første, dine (potentielle) kunder læser. Langt fra. Derfor skal du bruge energi på at formulere dig ordentligt og ikke blot falde i dødsfælden over dem alle.

Floskel-fælden. 

Lad os tage et par eksempler og dykke ned i floskel-land for en stund. 

  • Vi er et stærkt team, der brænder for det, vi laver.
  • Vi lytter til vores kunder og yder en god kundeservice.
  • Vi har stor erfaring på området.
  • Vi ser udfordringer frem for begrænsninger.
  • Vi er altid opdaterede inden for den nyeste viden.
  • Vi er banebrydende inden for vores felt.
  • Vi tænker innovativt.
  • Vi har en stærk kultur med højt til loftet.

Kan du mærke virksomheden bag ordene? Nej, vel? Sætningerne beskriver langt de fleste virksomheder, der findes. 

Der er ikke noget galt med nogle af sætningerne (som sådan). Men de kan ikke stå alene. 

Opgradér flosklerne, og gør i stedet dette:

  • Knyt eksempler på (Hvordan er I banebrydende inden for jeres felt?)
  • Fortæl samme budskab med andre ord
  • Udvælg færre pointer, og uddyb dem – i stedet for at strø om dig med floskler.

Se bare her.

Find den gode historie

Nu er du kommet til en disciplin, som lyder pærelet. Men det er det ikke altid. Du skal nemlig tage kikkerten frem og lede efter de gode historier, der gemmer sig i din virksomhed. 

Den er nem at genkende.

  • Steve Jobs, der startede sin IT-business i forældrenes garage.
  • Dyne-Larsen, der var købmand frem for alt og altid havde et godt tilbud.
  • Anna og Clara, der skaber finurligt legetøj til deres kreative nevø, Hilmer.

Her er selvfølgelig tale om Apple, JYSK og Søstrene Grene. Sidstnævnte er endda pure opspind, men stadig gennemført storytelling, som gennemsyrer Søstrene Grenes univers. 

Den gode, uforglemmelige historie kan fx gemme sig i …

  • virksomhedens (unikke) opstart
  • virksomhedens udvikling
  • en særlig måde at opfinde et produkt på
  • grundlæggerens væremåde, værdier, passion eller handlinger
  • modgang, der blev vendt til medgang.

Hav Aktantmodellen i baghovedet (du ved, den du nailede analysen af Klodshans med i 7.A), og tænk over, om virksomheden/du skal indtage rollen som helt eller hjælper i din storytelling – og hvem eller hvad, der skal agere skurken.

Fortæl om din erfaring og hjerteblod

I en Om os-tekst skal du fortælle, hvem du er, hvad du laver, og hvorfor læseren skal vælge dig ud af så mange andre på markedet. 

Og det kan du ikke fortælle om uden at krænge dit hjerte ud.

  • Hvorfor søren er det lige legetøj, du har kastet dit hjerte over?
  • Hvorfor bruger du hele dagen på at sælge skruer til industrien?
  • Hvad er det ved dine IT-løsninger, som er så geniale?

En virksomhed opstår sjældent uden passion og målsætninger. De formidles ofte i en mission og en vision – så har du disse stående på væggen, er det tid til at hive dem ned og give dem et eftersyn. 

Undgå blot at skrive din mission og vision på din Om os-side. Omformulér dem, så de bliver relevante for læseren. Og knyt eksempler på det, du skriver. 

Sørg også altid for, at læseren ikke er i tvivl om, hvor stor en erfaring og faglighed du har inden for branchen. Stjerner på skulderen betyder altid noget for en køber. Lad det dog ikke fylde hele teksten, så passionen, værdierne og den gode historie ikke får plads.

Sæt billeder på dine værdier

Enhver virksomhed er bygget på værdier. Hos nogle er kreativitet og nytænkning i højsædet – hos andre er ordentlighed og struktur altafgørende for at kunne levere et ordentligt produkt. 

Lad værdierne skinne igennem, når du skriver jeres Om os-tekst. Er I fx et kreativt designbureau, så leg med sproget, og vis jeres kreativitet i de ord, du vælger. 

Du kan også implicit skrive, hvilke værdier virksomheden er bygget på. Sørg dog altid for at uddybe, hvorfor disse værdier netop betyder noget for jer. Og ikke mindst hvordan I arbejder med værdierne i praksis.

Vær ikke bange for at vise, hvem du er. Please!

“Rammer du alle, rammer du ingen”. 

Den sætning har du nok stødt på før. Men den gør sig også i dén grad gældende, når det gælder Om os-tekster. 

Nogle virksomheder forsøger at fremstå så pæne og professionelle, at kunderne slet ikke får lov til at kradse i overfladen. Kunderne lærer simpelthen ikke virksomheden at kende, når der males med generelle, generiske og overfladiske strøg. 

Vær ikke bange for at vise, hvem du er! Det er virksomhedens essens, personlighed og brand, der skal være med til at sælge dine produkter og ydelser. 

Og kun ved at vise, hvem du er, kan du skille dig ud. Og blive husket af din målgruppe.

Hvem er I som team?

En virksomhed er intet uden en passioneret grundlægger og drønhamrende dygtige medarbejdere. Det er dem, der skal levere dét, I lover, at I er så skarpe til. 

Husk derfor at give dine (eventuelle) medarbejdere en del af spotlyset i din Om os-tekst. 

Indsæt medarbejderbilleder nederst på siden (hvis disse ikke findes på en separat URL), og skriv lidt om hver medarbejders faglighed, passion og personlighed. Vær ikke bange for at smide et par ‘fun facts’ ind i puljen – hvis det altså passer til jeres tone of voice og den målgruppe, du henvender dig til.

Skriv klart, enkelt og ligetil

I din virksomhed er der plads til timevis af nørderi og interne fagjokes i kantinen. 

Smid det ud af vinduet. Det meste af det i hvert fald. 

For en Om os-tekst er en webtekst. Og det er en genre med sine helt specifikke regler og best practices. Dem kan du dykke ned i her, hvor du får 10 tips til at skrive hjemmesidetekster, dine kunder gider at læse

Vigtigst af alt er, at du skriver klart, enkelt og helt ligetil. Så din målgruppe kan forstå, hvad du mener, og ikke knækker nakken på en række støvede fagord, som kun fagnørder kender til. 

Skriv simpelt og fængende ved brug af bl.a.: 

  • korte sætninger
  • korte afsnit
  • (hovedsageligt) korte ord
  • et lavt lixtal.

Og glem nu ikke, at alt, du skriver i din Om os-tekst, skal være relevant for målgruppen.

Nu til det kedelige. Men det er sørens vigtigt at have styr på

Du har styr på dit budskab. Du har sorteret grundigt i virksomhedens historie, værdier, mission og vision, og du har skabt en historie, som målgruppen kan huske. 

Nu er det tid til at give teksten de rette klæder på. 

Når du lægger din Om os-tekst på hjemmesiden, skal du altid huske:

  • at opsætte teksten, så den er indbydende og overskuelig
  • at give øjet noget at kigge på – fx et fremhævet citat eller billeder
  • at gøre teksten mobilvenlig
  • at SEO-optimere teksten (bl.a. ved brug af søgeord)
  • interne links (fx til produktsider eller medarbejderside)
  • brug af relevante CTAs.

Og måske vigtigst af alt. Husk at give Om os-teksten en ordentlig omgang korrektur. Gerne flere gange og er du ikke den hurtigste hest på komma-travbanen, så få en anden til at læse teksten igennem.

Sådan! Du er nu ét skridt tættere på en fabelagtig Om os-side

Du er nu klædt på til at tage arbejdshandskerne på og gå i krig med dine Om os-side. Så den ikke samler støv og higer efter et performance-boost men i stedet fanger målgruppen og efterlader dem både klogere og mere nysgerrige på dine ydelser end før.

Teløk me’ det – og god fornøjelse med tasterne!

Har du brug for hjælp?

Måske er du nået hertil og føler dig godt klædt på til opgaven. Det er fantastisk. Men hvis du stadig hænger med næbbet og ikke ved, hvordan du skal komme i mål med din Om os-side. Så er jeg lige her

Jeg er vild med Om os-tekster. De er svære at skrive, fordi der er så meget på spil. Og fordi alt det essentielle og uundværlige skal koges ned til en suppe, som målgruppen har lyst til at spise. Men det gør kun opgaven mere uimodståelig. 

Men kan du overhovedet finde ud af at skrive en god Om os-tekst, når du ikke er ansat hos os? 

Hov hov, tal pænt. Men ja, det kan jeg. Jeg har bl.a. skrevet denne Om os-tekst for Servicehundeakademiet. Her fokuserede jeg bl.a. på at hive lixtallet ned og formidle den passion, som brændte i hver en sætning, når grundlæggeren omtalte teamets arbejde med servicehunde og borgere med fysiske og/eller fysiske funktionsnedsættelser. På en levende og hjertevarm facon.

Denne hjemmeside anvender cookies. Når du bruger denne side, accepterer du Ordnørkleriets brug af cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold.   Læs mere