Kære webshop-ejer: Disse tekster skal du have styr på i din webshop
Produkttekster. Kategoritekster. Blogindlæg. Gode webshop-tekster er din genvej til (flere) glade kunder og øget trafik fra Google. Men har du styr på dem alle?
Tillykke med din nye webshop! Og at din kringlede idé nu er blevet til virkelighed. Det er sejt gået.
Meeeen – inden du kan bruge timevis på at pakke ordrer i bobleplast og kasser, skal du lige fylde webshoppen med tekster.
Men hvilke?
Fyld kaffekoppen. Lad os lige hive fem minutter ud af kalenderen, så du kan blive hundredemetermester i, hvilke tekster din webshop har brug for.
Og ja, I know. Du drømte ikke om at blive tekstforfatter.
Men hæng i. Tekster til webshops er værd at bruge tid på. For når webshoppen er fyldt med gode, levende og informerende tekster, gør du ikke kun kunderne glade og trygge. Du gør også kære Google opmærksom på, at du eksisterer. Og det vil du gerne have, hvis du ønsker mange mønter på kistebunden.
Elsker du smutveje? Klik på den type tekst, du er mest nysgerrig på, og skip resten af blogindlægget. Jeg sladrer ikke.
Forsidetekst / Om os-tekst / Kategoritekster / Brandtekster / Produkttekster / Blogindlæg og artikler / De kedelige (cookiepolitik mv.)
Forsidetekst
Længde: Ca. 100-500 ord
“Velkommen til! Må jeg byde på en kop kaffe? Bare sæt dig til rette. Nu skal du se mine fantastiske produkter. Her har du en støvsuger, som virkelig giver støvet baghjul. Og se lige de her bæredygtige klude …”
Hvor kunne det være hyggeligt, hvis det var sådan, det foregik. Men ak nej. Når dine (potentielle) kunder lander på din webshop, har de hverken tid eller tålmodighed i rygsækken. Smid derfor den lange velkomst i skraldespanden. Skær dine hovedbudskaber ind til benet, og introducér dig selv lynhurtigt – på en fængende og personlig måde, som gør kunden nysgerrig.
I forsideteksten kan du bl.a. skrive kort om webshoppens:
- ejer
- historie
- produkter
- værdier
- visioner.
Husk, at forsideteksten ikke behøver at være én lang smøre. Opdel den i sektioner, så det bliver spiseligt for læseren. Og sørg for at indsætte flere Call To Actions (CTA), som giver kunden en vej videre – fx til udvalgte kategorisider eller blogindlæg.
Vent lige. Hvor møder kunden dig første gang?
Nu bliver det en smule tricky. For det er jo langt fra alle, der rammer forsiden først, når de besøger din webshop. Kunderejsen er desværre en anelse kompliceret online.
Nogle lander på en produktside, fordi de klikker på et link, du har placeret på din Instagram-profil. Andre opdager dig via et inspirerende blogindlæg, de har fundet via en organisk søgning på Google. Derfor vil mange af dine kunder aldrig læse den tekst, du har kælet for på forsiden.
Det er derfor ikke kun i forsideteksten, du skal give et godt førstehåndsindtryk. De informationer og den personlighed, der skinner igennem på forsiden, må derfor heller ikke strande der. Hele webshoppen skal gennemsyres af forsidens hovedbudskaber.
Om os-tekst
Længde: Ca. 400-1200 ord
Eksempel
Når du møder din nabo for første gang, vil du gerne gøre et godt indtryk. Du fortæller derfor lidt om dig selv, og at du – hvis du selv skal sige det – laver verdens bedste kartoffelsalat til sommerens vejfest.
I Om os-teksten har du mulighed for netop dette. At præsentere dig. Fortælle din historie. Vise præcist, hvem du er.
Der kan være meget at fortælle, når først tungen kommer på gled. Men sørg for, at du ikke fortæller rub og stub af virksomhedens livshistorie. Udvælg det mest interessante og karakterskabende – og alt det, der er vigtigt for målgruppen at vide.
Vil du skrive en helt igennem genial Om os-tekst? Dyk ned i emnet her, hvor jeg også giver konkrete eksempler på, hvordan du undgår at skrive et floskel-helvede, og hvordan du kan skrive om dine værdier, uden at det bliver ukonkret og kedeligt.
Kategoritekster
Længde: Ca. 400-600 ord
Eksempel
Klude. Termotøj. Malebøger.
Uha. Nu kommer vi til én af de tekster, som mange webshop-ejere overser. Kategoriteksterne. Men de er brandvigtige. Både den lille tekst, som findes over produkterne, og den længere tekst, som placeres under produkterne.
Det er der primært fire grunde til.
- Kategoritekster lever længe. Produkter kommer og går. Nogle bestsellers bor længe på webshoppen. Andre ryger hurtigt ud igen. Det er anderledes med kategorierne. De lever længe. Derfor investerer du langsigtet i din webshop, når du bruger tid og kræfter på at få dine mange kategoritekster til at spille.
- De hjælper din kunde videre. Her får du mulighed for at give kunden en idé om, hvad de kan forvente sig af den enkelte kategori. Har du Danmarks største udvalg af haveredskaber? Skriv det! Er alle produkter økologiske? Få det ned på skrift! Brug især krudt på dette i den indledende tekst på 75-100 ord, som placeres over produkterne.
- De gør dig til dig. Du kan vise brandets personlighed, værdier og kant i alle webshoppens tekster. Også i kategoriteksterne. Dermed får du mulighed for at skille dig ud fra konkurrenterne – og få salget i hus.
- De scorer SEO-point. Også på lang sigt. Det gør de, fordi du skaber brugbart indhold, bruger relevante søgeord og gør kunden nysgerrig. Dermed bruger de længere tid på din webshop, hvilket Google belønner dig for.
Og hvor lange skal de så være? Gerne over 400 ord, især hvis du ønsker et SEO-boost, men det er ikke alfa og omega. Fokusér i stedet på at lave en velskrevet, brugbar tekst, der præsenterer kategoriens produkter på en fængende måde – uden unødige fyldord og endeløse, kedelige sætninger. Selvfølgelig med et lille salgsglimt i øjet. Så vil både Google og dine kunder værdsætte teksten.
Brandtekster
Længde: Ca. 400-600 ord
Eksempel
Har du fyldt webshoppen med alverdens lækre brands? Giv dine kunder mulighed for at lære dem at kende. Både i teksten over og under brandets produkter.
Skriv bl.a. om:
- brandets historie og værdier
- hvad brandet er kendt for
- hvorfor du har valgt netop brandets produkter til webshoppen.
Brandtekster og kategoritekster har én særlig ting tilfælles. De er begge sande SEO-boosters, som mange webshop-ejere ofte overser.
Produkttekster
Længde: Ca. 200-400 ord
Eksempel
Sådan! Din potentielle kunde er nået hele vejen hen til et produkt, de finder interessant. Det er nu, slaget skal slås. Sørg derfor for at give produktteksterne ekstra kærlighed.
Forestil dig, at du har en fysisk butik. Kunden er interesseret i produktet – og de står nu foran dig med et søgende blik. Hvad ville du sige for at sælge produktet?
Du kunne fx fremhæve …
- produktets fordele
- produktets egenskaber
- idéer til anvendelse af produktet
- hvem produktet henvender sig til
- hvordan produktet skiller sig ud fra lignende produkter
- hvordan produktet kan gøre en forskel i kundens hverdag.
Kunden skal ikke føle, at de mangler informationer, når de har læst produktteksten. Det skaber en tvivl, som resulterer i, at de klikker sig væk fra webshoppen – uden at købe dit produkt eller kontakte dig. Og så har du tabt et muligt salg på gulvet.
Husk den hemmelige ingrediens i dine webshop-tekster
En produkttekst kan være så meget mere end bare bullets med kolde facts som mål, materialevalg og leveringsmuligheder. Og en kategoritekst bliver en kedelig omgang, hvis du ikke fylder den med en særlig ingrediens.
Leg med sprog, personlighed og storytelling i dine webshop-tekster. I samtlige af dem. Se bare Søstrene Grene, der brillerer, når det gælder stemningsfyldte og charmerende produkttekster. Teksterne vækker en boblende købelyst og passer perfekt til det gennemarbejdede brand, der har de kreative søstre Anna og Clara i centrum.
Husk dog den røde tråd, når du giver dig i kast med sprogleg og storytelling. Det skal altid være samme tone og personlige finurligheder, der gennemsyrer samtlige tekster på din webshop. Den røde tråd (og de gennemarbejdede tekster) er afgørende for, at kunden i sidste ende finder dig troværdig og professionel.
Blogindlæg og artikler
Længde: Ca. 500-3000 ord
Eksempel
Du er mester på dit område. Du ved rundt regnet alt om cykeludstyr. Så hvorfor ikke lade det skinne igennem på din webshop?
Det kræver tid og energi at hælde al sin know-how, tips og tricks ned i diverse blogindlæg og artikler. Men det er arbejdet værd. For disse tekster er verdensmestre i at hive potentielle kunder ind på din webshop via organiske Google-søgninger.
Forestil dig scenariet. Kunden har en udfordring. De googler efter gode råd. Dem kan du levere i et hjælpsomt blogindlæg. Kunden bliver klogere. Kunden finder dig interessant. Og i den ideelle verden ender hele seancen i et køb – enten nu eller på sigt.
Sælger du cykeludstyr, kunne det være relevant at skrive blogindlæg såsom:
- Hvordan vælger jeg den rette cykelhjelm til mit barn?
- Hvordan skifter jeg dæk på min cykel?
- Sådan lapper du din cykel.
Lad os hive et fancy ord op af hatten. Deling af viden og tips kaldes for Content Marketing. Og det er en relevant disciplin for de fleste, der ejer en virksomhed – også dig, der har nøglerne til en webshop.
Se det ikke kun som endnu en ting på din uendeligt lange to-do. Se det som en oplagt mulighed til at vise din ekspertise, så kunderne kan mærke, at du er værd at lægge pengene hos. Det er en indsats, der giver mening. Også på den lange bane.
(Søger du inspiration til genial Content Marketing, så se bl.a. hvor gode Matas og Søstrene Grene er til netop denne disciplin. Både ved brug af artikler og videoer).
Nu til de kedelige (bl.a. cookiepolitik)
Vi er ved at være ved vejs ende. Men du kan selvfølgelig ikke eje en webshop uden at have styr på de – ja, lad os indrømme det – drønkedelige tekster, som også hører sig til.
Det drejer sig fx om:
- kontaktside
- cookiepolitik
- størrelsesguide
- handelsbetingelser
- persondatapolitik.
Nogle af teksterne har juridisk karakter. Så sørg for at få dem læst igennem af et klogt hoved med forstand på de enkelte emner, inden du trykker ‘udgiv’.
Det var dét!
Kaffen er drukket. Og det er til at leve med, for du er nu nået til vejs ende. Du er nu hundredemetermester i webshop-tekster! Godt gået.
Og dog. Du får lige et sidste fif med, inden du slippes ud på de vilde tekstmarker.
Husk nu korrektur og gennemlæsning af dine webshop-tekster. Gerne af flere omgange. Staver du produktets navn forkert eller strør om dig med fejlagtige kommaer, ser det ikke godt ud på professionalismebarometeret. Og det er netop sådan ét, dine potentielle kunder nøje måler dig på, når de besøger din webshop.
Sørg derfor at være grundig. Også når det gælder korrektur.
God fornøjelse med skrivearbejdet!
Skarpe tekster gav Vicca.dk et SEO-boost
Webshop-tekster kan være en kringlet sag. Når du slår løs på tasterne, skal du bl.a. have styr på SEO, målgruppe og skimmevenlighed.
Den opgave fik jeg æren af hos Vicca.dk. At fylde webshoppen med tekster om alt fra sansebamser til siddepuder. Tekster, som skulle drive ned ad væggen med både faglighed, passion og personlighed.
Resultatet? En heftig forskel på bundlinjen (i samarbejde med andre tiltag).
Læs mere om Viccas SEO-boost her.
Kniber det med tid og skrivelyst?
Jeg ved det. Du drømte om at fylde din webshop med fantastiske produkter. Ikke om at blive tekstforfatter.
Det gjorde jeg heldigvis. Og drømmen er gået i opfyldelse. Så sig til, hvis jeg skal lægge dine online tekster i min kalender. Den har tidligere været fyldt med webshop-tekster for kunder som Conversio, Vicca.dk og Dynamik Marketing. Og jeg skubber med glæde lidt rundt, så der kan blive plads til dine tekster også.
Hiv fat i mig på kontakt@ordnørkleriet.dk eller 2815 5636. Er du mere til sprøde kontaktformularer, finder du én lige her.
Der er mere know-how i godteposen
- Farvel til floskel-helvedet: 7 floskler, du bør droppe (og hvad du kan skrive i stedet)
- Overvejer du at hyre en freelance tekstforfatter? Sådan foregår processen fra A til Z
- Kære webshop-ejer: Disse tekster skal du have styr på i din webshop
- Testimonials: Hvad siger kunderne om Ordnørkleriet?
- Guide til en Om os-tekst, der ikke er møgkedelig