fbpx
Farvel til floskel-helvedet: 7 floskler, du bør droppe (og hvad du kan skrive i stedet)

Farvel til floskel-helvedet: 7 floskler, du bør droppe (og hvad du kan skrive i stedet)

Hel. Hades. Mordor. 

Dem kan jeg klare. Men jeg vil nødigt udsættes for dét, der dræber læseglæden hurtigere, end du kan sige “vi er en energisk virksomhed, der trives med mange bolde i luften”. 

Floskel-helvedet. 

Når du læser en tekst, vil du gerne:

  • inspireres
  • blive klogere
  • mærke personen bag.

Alle tre bliver svære nødder at knække, hvis vi først ryger i floskel-fælden. 

Men den er jo så nem at falde i. Og måske ved du endda ikke, at det er dér, du tit lander. 

Hjælpen er nær! Lad os dykke ned i floskel-land og se på, hvorfor flosklerne fjerner tekstens personlighed med et snuptag. Og hvad du kan skrive i stedet.

(Eller flyv direkte til de 7 floskler og mine opgraderinger her!)

Hvad er en floskel?

“Banalt, forslidt eller svulstigt udtryk”. 

Sådan definerer gode, gamle Ordnet en floskel. Som værende et forslidt udtryk. Bilbo Baggins ville måske endda have sagt “En floskel er smør, der er blevet smurt ud over alt for meget brød.

Floskler er sætninger, der simpelthen har mistet al betydning. Noget, som er blevet skrevet og sagt så mange gange, at det ikke siger noget om den person, du er. 

Rent ud sagt: floskler gør din tekst både kedelig og uoriginal. Og jeg er sikker på, det langt fra er dét, du er. 

Derfor er det på tide at hive andre tricks op af hatten, hvis du vil skrive tekster, som målgruppen har lyst til at læse.

Her møder du dem især

Floskler er snedige. De gemmer sig om hvert et teksthjørne, hvis du kigger godt efter. Og når du først har fået floskel-brillerne på, kan de være svære at tage af igen. Beklager. 

Det er som om, de især sniger sig ind i sætningerne, når vi skal sælge noget. Enten vores produkter, services eller virksomheden som arbejdsplads. 

Det kan fx være i …

  • om os-tekster
  • forsidetekster
  • jobannoncer
  • jobansøgninger
  • taler.

Det er derfor særligt i disse discipliner, du skal være ekstra skarp for at undgå at servere et floskel-helvede for din målgruppe. Som du jo ellers så gerne vil overbevise, inspirere eller informere via din tekst.

Derfor bør du undgå (for mange) floskler i din tekst

“Vi lytter til vores kunder og yder en god kundeservice.” 

Hvilken virksomhed har skrevet ovenstående? Det er svært, ikke? For forhåbentligt fokuserer alle virksomheder på at yde en god kundeservice. Og hvis de ikke lytter til kunderne, er deres business-dage nok talte. 

Budskabet fejler intet. Det er smaddervigtigt at have kunderne i fokus. Men hvis det ikke uddybes, eksemplificeres eller udfoldes, falder læseren fra. Budskabet udvandes ganske enkelt. 

Der er flere grunde til at vige udenom flosklerne:

  • Du skiller dig ikke ud fra mængden
  • Du formår ikke at formidle dit budskab
  • Målgruppen kan ikke mærke personen/virksomheden bag ordene
  • Målgruppen læser ikke teksten til ende
  • Målgruppen vil ikke huske dig.

Og det er langt fra den effekt, du ønsker.

Sådan opgraderer du dine floskler

Men skal alle floskler så bare sendes direkte ned i Dommedagsbjergets ild, så vi aldrig ser dem igen? 

Ikke nødvendigvis. Er der nogle, du er særligt glad for, må du gerne beholde dem. Men de kan aldrig – som i aldrig – stå alene. 

Tænk over, hvad du gerne vil sige. Er der en floskel, der passer godt ind, så brug den. Men sørg for at opgradere den ved at:

  • uddybe meningen bag
  • knytte eksempler på
  • udvælge få, så du ikke strør om dig med floskler.

Når flosklen opgraderes, bliver den mere betydningsfuld. Og ikke mindst mere spiselig for målgruppen, der pludseligt kan mærke personen/virksomheden bag ordene. Og dét, der er på spil.

Hit med personligheden

Du kan også gå en anden vej. Smid flosklerne ud af vinduet, og hiv din personlighed forrest i køen. 

Sig det med dine egne ord. Forestil dig, at én fra din målgruppe står direkte foran dig. Lad os kalde personen for Svend. Hvordan ville du forklare Svend dit budskab? Hvilke eksempler og pointer kunne være gode at få frem i lyset? Og hvilke spørgsmål kunne boble i Svends hoved – som du hellere må få svaret på?

Alt det skal du forsøge at trylle ned på papir. Og vær ikke bange for at vise personlighed. Vis, hvem du er. Det er jo dig, målgruppen skal købe noget af. 

Pipler flosklerne frem, når du sætter dig med pen og papir, så læg de fleste af dem på is. Prøv at formulere samme budskab med andre ord, så læseren ser, at der er mening bag ordene. Du kan godt.

7 floskler, der har mistet al betydning – og hvad du kan skrive i stedet

Nok snak. Lad os få syn for sagen. 

Her er 7 floskler, som jeg hører lidt for tit:

  • “Vi brænder for vores arbejde.”
  • “Vi ser udfordringer frem for begrænsninger.”
  • “Vi er en virksomhed med højt til loftet.”
  • “Kunden er vores førsteprioritet.”
  • “Vi er en familie.”
  • “Det har været en rejse.”
  • “Vi tænker ud af boksen.”

Lad os se på, hvordan vi kan opgradere, omformulere og ommodulere dem, så de står endnu skarpere.

“Vi brænder for vores arbejde”

[Uddrag fra fiktiv forsidetekst]

Vi er vilde med legetøj, der prikker til børns fantasi. Når vi tager på ferie til fjerne himmelstrøg, kan vi derfor ikke lade være med at stikke hovederne ind i alle legetøjsforretninger, vi møder. For måske kunne der gemme sig lige netop dét farverige spil eller dén finurlige robot, vi ikke kan undvære i vores sortiment. Sådan er det at være legenørder af første grad.

“Vi ser udfordringer frem for begrænsninger”

[Uddrag fra fiktiv jobansøgning]

Jeg løber ikke væk, hvis jeg møder en udfordring. Lad den bare komme. Først ser jeg den an, så jeg ved, hvad jeg står over for. Herefter udtænker jeg, hvordan den tackles bedst. Og så begynder jeg at bygge en stige. Så jeg kan bestige udfordringen og stikke et flag i. Gerne med hjælp fra kolleger, hvis jeg møder forhindringer undervejs.

“Vi er en virksomhed med højt til loftet”

[Uddrag fra fiktivt jobopslag]

Hos os er der højt til loftet. Både i bogstavelig og overført betydning. Åbenhed og mangfoldighed er en fuldstændig fasttømret del af vores DNA, som vi ikke går på kompromis med. Vores medarbejdere passer ikke ned i en kasse. Og det skal de heller ikke. Alle bringer noget unikt, som fører os fremad uanset om arbejdet foregår på kontoret, hjemmefra eller en båd i Østersøen.

“Kunden er vores førsteprioritet”

[Uddrag fra fiktiv om os-tekst]

Ingen os uden dig. Derfor står du forrest i alt, vi gør. Når vi beskærer brædderne, så de præcist har dén længde, der passer til din terrasse. Når vi lytter til, hvordan du vil bruge dit nye skur i hverdagen. Og når vi laver den sidste finish på dit legetårn. Du er vores førsteprioritet. Og det lover vi, at du tydeligt kan mærke.

“Vi er en familie”

[Uddrag fra fiktivt jobopslag]

Vi glæder os til at udvide vores team med ekstra tekstkræfter. Men vi glæder os endnu mere til at møde dig. At høre, hvilket TV-program du ikke kan få nok af, og hvordan din nieces skoleforestilling gik i torsdags. At se, hvor stærk du er i bordtennis. Og at blive inspireret af dit store know-how inden for ordenes verden. Du vil hurtigt mærke, at vi er et hold, der rykker sammen i gode og dårlige tider. Og finder en fælles retning, der giver mening for alle.

“Det har været en rejse”

[Uddrag fra fiktiv om os-tekst]

Det er sjældent, at drømme går i opfyldelse med et trylleslag. Sådan gik det heller ikke for mig. Jeg vidste, hvad målet var. Jeg ville åbne en slikbutik, som kunne bringe smilet frem hos store og små sukkergrise. Og skabe et univers, som indbød til leg og fantasi. Vejen til målet var dog ikke helt ligetil. Der var bump, uforudsete sving og glat føre, der tvang mig til at fremtrylle plan B, C og H. Heldigvis. For uden dem havde jeg ikke kunne skabe dét farverige sted, som jeg er så stolt af i dag.

“Vi tænker ud af boksen”

[Uddrag fra fiktiv landing page]

Vi hader bokse. Derfor er det sjældent dém, vi tænker inden for, når vi udvikler IT-systemer. Vi vil hellere lægge hovederne i blød og finde på nye veje at gå. Andre måder at sammenkoble dét, vi allerede ved. Faktisk hader vi at gøre, som vi plejer. Du vil derfor opleve, at vi er legesyge i alle dele af arbejds- og udviklingsprocessen. Fordi det giver et bedre slutresultat. Og fordi vi ganske enkelt ikke kan lade være.

Tag sværdet frem, og slå flosklerne til plukfisk

En tekst fyldt med floskler giver mig lyst til at hoppe ud af vinduet. 

Heldigvis kan du trække mig tilbage igen med tre simple metoder:

  • Opgradér flosklerne, og put flere eksempler på.
  • Omformulér flosklerne, og fortæl pointen med dine egne ord
  • Fyld teksten med personlighed, så læseren kan mærke dig bag skærmen.

Bruger du de 3 tricks, lover jeg dig, at du er godt kørende. 

(Kender du dét, at man har skrevet et ord så mange gange, at det lyder forkert til sidst? Floskel, floskel, floskel, Skørt ord, egentligt. De mange Ringenes Herre-referencer har også givet mig lyst til at sætte endnu et LOTR-marathon i gang.)

Brug for hjælp til at strikke ordene sammen?

Floskel-land kan være et svært område at navigere i. Især hvis flosklerne falder så løst ud af ærmet, at du ikke engang opdager, at de lander overalt i dine tekster. Og hiver målgruppens læseglæde ned på et kritisk niveau. 

Heldigvis elsker jeg ord. Og jeg skriver også gerne dine, hvis du har brug for et sæt kyndige skrivefingre. Som har haft fat i alt fra komplekse IT-systemer til søde børnebøger.  

Fang mig på kontakt@ordnørkleriet, eller skriv til mig her.

Hop til mere tekstnørderi ✍️

Denne hjemmeside anvender cookies. Når du bruger denne side, accepterer du Ordnørkleriets brug af cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold.   Læs mere