Hvad koster en tekstforfatter?
Jeg elsker at gå på loppemarkeder. Duften, stemningen og alle de finurlige loppefund.
Der er dog én sætning, jeg hader at skulle driste over mine læber.
“Hvad koster det?”
Jeg ønsker varen. Sælgeren ønsker at sælge. Men vi skal finde et fælles fodfæste – en pris, der gør, at vi begge går glade derfra. Det er en svær balancegang. Også når man lever af at være professionel tekstforfatter.
Men lad os komme til sagen. Du sidder med dit budget, din lommeregner, en lang to-do og et brændende ønske om at få hjælp til at skrive din virksomheds tekster – og nu er du landet her.
Velkommen. Tag lige en kop kaffe. Og en dyb indånding. Ah.
Hvad koster en freelance tekstforfatter? (Ikke mig som person. Du får mine ord. Jeg beholder lige hud, hår og knogler, tak.)
Det er et svært spørgsmål. Og der er et kort og et langt svar.
Tekstforfatter pris: Det korte svar
Det helt korte svar er simpelt.
Og det får du lige her.
Prisen for en freelance tekstforfatter: Det lange svar
Pyh. Så er elefanten i rummet tryllet så lille bitte, at vi næsten ikke kan se den.
Jeg koster 680 kr. i timen ekskl. moms.
På den måde tjener jeg nok til både pension, ferie, sygdom, software og andre udgifter, der følger med i hatten, når man er selvstændig erhvervsdrivende.
Men det siger jo ikke så meget om, hvad det vil koste dig, hvis jeg skal skrive 10 tekster til din hjemmeside. For hvor mange timer skal du så betale for?
Den sag vender jeg tilbage til. Lad mig først tage dig med en tur om i maskinrummet.
For en tekst er ikke bare mig, der får et par stikord fra kunden, og så bruger jeg en times tid på at skrive løs – frit fra hoften.
En tur ind i maskinrummet
En tekst – en rigtig god, levende og fabelagtig én af slagsen, der kan leve i flere år – kræver et kæmpe stykke arbejde.
- Jeg kontaktes af kunden (eller laver opsøgende salgsarbejde først)
- Pris og opgavestørrelse aftales
- Brief fra kunden – om opgave, målgruppe, formål, søgeord mv.
- Eventuelle møder eller telefonopkald
- Research og noter
- (Interviews, hvis der er tale om en artikel eller kundecase)
- Struktur
- Skrive, skrive, skrive
- Gennemlæsning (gerne efter teksten har været på is i nogle timer)
- Korrektur
- Afsending til kunden
- Eventuelle rettelser.
Ahh. Og når kunden står med det færdige produkt, er det altid hele arbejdet værd.
Derfor er en tekst ikke ‘bare lige’ noget, man hiver op af lommen. Heller ikke når man er en professionel tekstforfatter, der har skrevet flere tusinde tekster til et væld af virksomheder.
Antal ord definerer ikke (altid) prisen
Lad os lige hurtigt aflive en myte om tekstforfatning, inden vi går videre.
‘Jo flere ord, man skriver, jo længere tid tager det.’
Hvor kunne det være en dejlig simpel verden. Og det ville kræve en del mindre forklaringsarbejde.
Det er desværre ikke altid rigtigt. Det kan tage mindst lige så lang tid at skrive tekster til en folder, som det gør at skrive en artikel på 1200 ord.
For jo færre ord, du har at gøre med – jo mere præcise, rammende og gennemtænkte skal de være. Derfor skal hvert et ord tages i hånden og holdes op mod lyset fra alle vinkler.
Teksten skal sidde lige i skabet. Uanset om det drejer sig om 50 eller 500 ord.
Én ting er timepris. Noget andet er, hvor lang tid jeg bruger på opgaven
Så snart opgaven er på plads, vil jeg stille dig et vigtigt spørgsmål.
Hvor lang tid må jeg bruge på tekstopgaven?
Det kommer nemlig til at være altafgørende for opgavens resultat (og din pris selvfølgelig). Nogle kunder giver mig frit spil. Andre giver mig en buffer (fx 3-5 timer). Og nogle er meget fastlagte på, præcist hvor lang tid jeg må bruge.
Det er forskelligt.
Og det antal timer, jeg har brug for i arbejdsprocessen, afhænger selvfølgelig også af, hvor kompliceret opgaven er, og hvor lang tid jeg skal bruge i min researchproces, inden jeg overhovedet når til tasterne.
At skrive tekster er som at anlægge en have
Forestil dig, at du har købt et hus.
Det er ligesom, du drømte om. Næsten.
For haven er tilgroet og ikke hyggelig.
Heldigvis siger flere af mine kunder, at jeg er effektiv i min skriveproces. Faktisk har jeg aldrig fået klager over mit timeforbrug.
Når jeg først har lavet research, stillet spørgsmål, opsat strukturen – ja, så dribler fingrene over tastaturet. Det gør noget godt for din samlede pris.
Lad os tage et par priseksempler
Der er ingen tekstopgaver, der kan sættes i kasser.
Prisen afhænger af faktorer såsom
- Antal ord
- Emnet (komplekst eller ligetil?)
- Behov for research
- Kundens brief
- Opgavens størrelse.
Prisen kan også afhænge af, om du er en ny kunde, eller om du har været hos mig længe. Har jeg lavet mange opgaver for en virksomhed, kender jeg selvsagt deres ydelser, brand og ‘tone of voice’ bedre. Og derfor skal jeg bruge færre timer på de tekster, jeg skriver for dem.
Alt det in mente. Lad os tage nogle overslag på, hvad en række ydelser – potentielt – vil koste hos mig.
Du kan selv gøre prisen på tekstopgaven mindre
Tillykke! Du har selv en stor indflydelse på, hvor mange knaster du skal smide i min retning, når jeg færdiggør din tekstopgave.
En stor del af skriveprocessen er nemlig at lave research, stille spørgsmål og sætte sig ind i et nyt emne – og ikke mindst din virksomhed, branche, kunder, målgrupper og jeg skal komme efter dig.
Derfor kan du skære ned på de timer, jeg skal bruge på opgaven, ved at give mig en klar beskrivelse af faktorer såsom:
- Hvad formålet med teksten er (gerne i et skriftligt brief)
- Hvor teksten skal leve sit liv (online/offline)
- Virksomhed, branche og målgruppe
- Produkt eller ydelse.
Desuden er det en god idé, hvis du på forhånd har relevante søgeord på hånden, hvis teksten skal bo online. Hav også et klart billede af, hvilken tone du ønsker, teksten skal have. Må den have et personligt twist? Må der være talesprog? Skal den være ‘tør’ og kun have fokus på fakta – eller være levende, kreativ og fængende?
Giv mig det hele i hånden, inden jeg starter min arbejdsproces. For så slipper jeg for at bruge tid på at hive informationerne ud af dig (eller Google) – og det giver dig en lavere samlet pris på tekstopgaven.
Men hey – der er da nogle tekstforfattere, der tager en pris pr. ord?
Det har du helt ret i. Og hurra for at vi er så forskellige.
Pris pr. ord er en skør størrelse, da antal ord (som vi allerede har fastslået) ikke nødvendigvis siger så meget om, hvor lang tid jeg skal bruge på opgaven.
Når det er sagt. Så kan en pris pr. ord godt give mening i nogle tilfælde. Og jeg har også flere kunder, som giver en pris pr. ord for mit tekstarbejde.
Det kan fx være, at du ejer en webshop og har brug for hjælp til at skrive en stor mængde tekster, der skal få din butik til at placere sig bedre i Google.
Det kan være SEO-tekster såsom:
- Kategoritekster
- Produkttekster
- Brandtekster
- Linkbuilding-artikler.
Jeg kan skrive 3-4 kategoritekster a. 400 ord på to timer. Hver SEO-tekst kræver research, men langt fra ligeså meget, som hvis jeg skulle sidde og forfatte en hel landingside.
Derfor kan det give mening, at kunder med webshops giver en pris pr. ord for denne type tekster. Men det siger sig selv. Får man en pris pr. ord, er der mindre tid til at gå i detaljer og lege med ord og budskaber. For jeg skal nå et bestemt antal tekster på en bestemt tid for at kunne tjene nok på opgaven.
Sådan er det.
Så derfor.
Jeg tager hovedsageligt en timepris for mit tekstarbejde (som jeg afstemmer med dig, inden jeg går i gang). Men en pris pr. ord kan også lade sig gøre i nogle tilfælde. Især hvis der er tale om SEO-tekster til din webshop.
Vil du investere i din virksomheds ord og budskaber?
Skønt. Så skal du have fat i én, der ved en ting eller to om professionel tekstforfatning.
Og det gør jeg heldigvis.
Jeg vil rigtigt gerne hjælpe dig med at nå i mål med dine tekster. Uanset om ordene skal bo online på din hjemmeside eller offline i en publikation, folder eller håndbog.
Du er altid velkommen til at skrive til mig på kontakt@ordnørkleriet.dk, give mig et kald på tlf. 28 15 56 36 – eller udfylde min kontaktformular. Så kontakter jeg dig inden for 1-2 hverdage.