fbpx
Tjekliste: Sådan skriver du en god hjemmesidetekst

Tjekliste: Sådan skriver du en god hjemmesidetekst

Så snart du har opbygget din hjemmeside, skal du fylde den med ord. De ord, som kan arbejde for dig hver dag, så nysgerrige læsere bliver til betalende kunder. 

Det er nu, det gælder. Derfor er det vigtigt, at du rammer rigtigt første gang, når du skriver tekster til din hjemmeside. Teksterne kan nemlig både skabe et godt førstehåndsindtryk, få dig til at rangere højere i Google og skabe vigtige leads til din forretning. 

Men hvordan skriver du en god og skarp hjemmesidetekst? Og hvordan skiller online tekster sig ud fra fysiske tekster i print? 

Tag mig i hånden, og så tager vi det skridt for skridt. 

(Har du travlt, så scroll ned i bunden, hvor du finder en tjekliste med artiklens vigtigste pointer!)

Hvad er en hjemmesidetekst?

En hjemmeside kan fyldes med mange forskellige typer tekster. Hvilke, du skal prioritere, afhænger af din virksomhedstype. Ejer du fx en webshop, bør du skrive et væld af faktuelle og inspirerende produkt- og kategoritekster – hvilket en frisør ikke nødvendigvis får brug for.  

Hjemmesidetekster kan fx være:

  • forside, ‘om os’, etc.
  • produktbeskrivelser og kategoritekster
  • kundecases/testimonials
  • artikler og blogindlæg.

Ovenstående type tekster har hvert sit unikke formål og best practice principper. Det er derfor kun for at gøre det hele lidt simplere, at jeg bruger termen ‘hjemmesidetekster’ og skærer samtlige online tekster over én kam. 

Hvordan adskiller hjemmesidetekster sig fra tryksager?

Når du sidder med en tryksag – fx en håndbog, publikation eller et magasin, har du skabt rum til fordybelse. Det har du gjort ved at prioritere tid og overskud til at sætte dig ind i et emne, som du gerne vil blive klogere på. 

Når du sidder ved computeren eller med mobilen i hånden, er det helt anderledes. Her har du taget racerhjelmen på og efterladt tålmodigheden et sted i det ydre rum. Du skal hurtigt fra A til B – både når du researcher, læser nyhedsartikler eller gennemgår udvalget af løbesko.

Online læsere er utålmodige. Faktisk bruger de kun få sekunder på at bedømme, om din hjemmeside er værd at bruge tid på eller ej. Det gør de ved hurtigt at læse overskrift, indledning og måske scrolle ned gennem siden og skimme de vigtigste punkter. 

Det stiller krav til dig og kvaliteten af din hjemmesidetekst.

Tag den utålmodige online læser i hånden

Får læseren et positivt indtryk af din tekst, læses det hele. Og føler de ikke, at teksten er relevant for dem – så er der afregning ved kasse 1. De klikker sig ud af din hjemmeside og finder en anden at lægge pengene hos. 

Derfor skal dine online tekster i allerhøjeste grad være:

  • simple og læsevenlige
  • brugervenlige
  • nemme at skimme
  • appetitvækkende
  • relevante for målgruppen.

På den måde pakker du din tekst ind i indbydende gavepapir, som din læser faktisk har lyst til at åbne.

Psssst. Brug lidt krudt på dette, inden du skriver din hjemmesidetekster

Før du smøger skriveærmerne op, er det vigtigt at skabe et stærkt fundament, du kan bygge din tekst på. 

Denne proces kan tage tid, hvis du stadig er ved at spore dig ind på din målgruppe og dine vigtigste budskaber. Men processen er altafgørende for, at du kan formulere en fabelagtig webtekst, der rammer målgruppen. Selvfølgelig med et budskab, der brænder igennem. 

Inden du springer til tasterne, skal du altid have styr på følgende forarbejde:

  • Kend din målgruppe (lav evt. en persona)
  • Overvej: Hvad er formålet med teksten?
  • Overvej: Hvorfor er teksten relevant for læseren?
  • Brainstorm budskab og indhold, og opbyg en god struktur
  • Find det vigtigste søgeord, som teksten skal kredse om.

Jo flere tekster du skriver, og jo skarpere du er på din målgruppe jo nemmere vil denne forberedende proces være.

Skarpe hjemmesidetekster –here we go!

Vi ved nu, at hjemmesidetekster ikke kan skæres over én kam. Og at læserne er utålmodige skimmere, når de læser tekster online. Vi har også lavet vores forarbejde. 

Derfor burde det nu sitre i dine skrivefingre for at komme i gang med at skrible gode pointer ned i en tekst til din hjemmeside. 

Tag et tår kaffe, og lad os så komme i gang.

Brug tid på overskrift og indledning

Dette gælder i alle tekster – både online og offline. 

Men husk, at vi skriver til en læser, der måske kun har et flygtigt øje på din tekst, mens de febrilsk rører rundt i aftensmaden. 

Hiv fat i læserens opmærksomhed med en uimodståelig, overraskende eller provokerende overskrift, der fanger blikket og tvinger fingeren til at trykke. Her er plads til at eksperimentere med retoriske virkemidler, så prøv dig frem. 

Skriv derefter en indledning, hvor den ene sætning tager den anden på en flydende måde. En god indledning er kort og personlig, og så opridser den tekstens indhold og giver et smugkig på de vigtigste budskaber. 

Efter at have læst overskriften og indledningen skal læseren ikke være det mindste i tvivl om, hvad resten af teksten handler om.

Skriv online tekster i et simpelt sprog

Du er ekspert i din branche. Derfor kommer du måske til at strø om dig med faglige (og tørre) termer, når du får lov til at præsentere et budskab eller produkt, du brænder for. 

Men pas på. For her skal du kende din målgruppe til fingerspidserne. Kender de fagtermerne? Eller skal du formidle emnet på en lidt simplere måde, hvor flere kan være med? 

Husk også at gøre sætningerne simple. Det er ikke nu, du skal forfatte meterlange sætninger med flere indskudte sætninger og komplicerede ord for at vise din imponerende viden. Du mister simpelthen læseren i farten. 

Korte sætninger og simple ord er derfor altid best practice, når du skriver tekster til hjemmesider. 
Er du i tvivl om, hvorvidt din hjemmesidetekst er læsevenlig? Så giv den en tur i en lixberegner som denne. Lander din score mellem 25 og 44, passer læsevenligheden perfekt til webtekster.

Skab overblik og gør teksten skimme-tastisk

Det er nu tid til at gøre teksten nem at skimme, så den utålmodige læser hurtigt kan skabe sig et overblik over tekstens pointer og opbygning. Overvej derfor, hvordan du kan opbygge hjemmesideteksten, så øjet har noget at lande på, når læseren scroller. 

Gør teksten nem at overskue ved fx at bruge:

  • underoverskrifter
  • korte afsnit
  • bullets
  • fremhævede citater eller pointer
  • farvede indholdsblokke
  • illustrationer og billeder.

Skriver du en længere sætning, hvor du laver en opremsning eller fremhæver flere pointer, så overvej, om du kan trylle dem om til bullets. Det bryder teksten og giver øjet et sted at søge hen. 

Gør din hjemmesidetekst SEO-venlig – for din egen skyld

Når vi skriver forrygende hjemmesidetekster, kan vi ikke komme udenom, at Google også læser med. Du skal derfor forsøge at gøre teksten så SEO-venlig som mulig uden at gå på kompromis med hverken læsevenlighed eller tekstens indholdsmæssige kvalitet. 

Det er alfa og omega. 

Brug det søgeord, som du valgte, da du skabte tekstens fundament i den indledende fase. Sæt søgeordet, og variationer heraf, ind i overskrifterne (både H1’ere og H2’ere) samt rundt omkring i afsnittene, hvor det falder naturligt ind i opbygningen af dit budskab. 

Har du fx lagt mærke til, at mit primære søgeord i denne tekst er ‘hjemmesidetekster’? Forhåbentligt ikke. For så har jeg formået at flette det naturligt ind i både brødtekst og overskrifter.

Skriv til din målgruppe – men også til Google

Husk også, at SEO-venlighed også handler om at:

  • skrive relevant indhold til målgruppen, der fastholder læseren
  • give læseren en vej videre – fx ved at indsætte interne links
  • skabe en brugervenlig hjemmeside, som ikke frustrerer læseren
  • bruge ord, der relaterer sig til dit valgte søgeord (frisør – saks – hår – klip)
  • skrive en gennemarbejdet metatitle og metabeskrivelse, hvor du bruger dit udvalgte søgeord.

En SEO-venlig tekst kan lyde kompliceret og teknisk. Men ovenstående små tricks er værd at have i baghovedet, når du skriver, så teksten – og dermed din hjemmeside – kan rangere højere på Google. Og det har du lyst til, at den gør. Større online synlighed øger nemlig chancen for at få flere kunder i hus.

Indsæt relevante Call to Actions

Du har styr på målgruppen. Budskabet. Og du har fået opsat teksten på en overskuelig måde, så den er lige til at hapse i en lækker mundfuld, hvor læseren efterfølgende vil bede om et stykke mere.

Men lad ikke din læser hænge. Giv dem en vej videre ved brug af Call to Actions (CTAs). Især allersidst i teksten, hvor læseren ikke har et åbenlyst sted at gå hen – med deres nysgerrighed, spørgsmål og pengepung. 

Dine CTAs kan fx linke til …

  • din kontaktside
  • et særtilbud
  • dit nyhedsbrev
  • et inspirerende blogindlæg.

Og øv dig i ikke bare at kalde knappen ‘Klik her’. 

Tag de kreative briller på, og skriv iøjnefaldende CTA-knapper såsom …

  • “Tag din markedsføring til næste niveau NU!”
  • “Sig til. Hvad kan jeg hjælpe med?”
  • “Ja tak –  jeg vil gerne blive mester i at skrive blændende Facebook-opslag”
  • “Gør som 10.000 andre få havetips direkte i indbakken”.

Føler du dig helt idéforladt, så prøv at tag et kig på de 10 første hjemmesider, du kan komme i tanke om. Hvordan lyder deres CTAs? Ville det give mening for dig at gøre noget lignende?

Nu er teksten færdig. Eller hvad?

Du har nu bygget en fabelagtig hjemmesidetekst efter alle webkunstens regler. Ikke et øje er tørt.

Og dog. Har du husket at læse korrektur?

En hjemmesidetekst kan være noget så fængende, relevant og indkapsle et budskab til perfektion. Men hvis budskabet er pakket ind i flænset papir, fremstår den hverken gennemarbejdet eller seriøs.

Brug lidt tid på at læse din tekst igennem. Flere gange. Hav både det kritiske blik på skæve formuleringer, gentagelser, stavefejl, kommafejl og grammatiske krumspring.

Med en fejlfri tekst fornemmer din læser tydeligt, at du kører et professionelt foretagende, som tager både kunder og samarbejdspartnere seriøst. Og ikke bare springer over, hvor gærdet er lavest.

Tjekliste: Skriv skarpe hjemmesidetekster – allerede i dag

Online læsere har travlt. Og det har du sikkert også. 

Derfor har jeg kogt ovenstående pointer ned til en suppe, der efter indtag gør dig klar til at skrive skarpe tekster til din hjemmeside. Især efter lidt øvelse. 

Print tjeklisten ud, eller skriv pointerne bag øret, så de er klar til næste gang, du skal opdatere indholdet på din hjemmeside. 

Og så lige et bonustip. Glem ikke at vis brandets/din personlighed og værdier. Det får teksten til at skille sig ud fra mængden og din læser til at huske dig. 

Held og lykke med hjemmesideteksterne!

Brug for professionelle tekstkræfter?

Tekster til hjemmesider kan se så enkle ud. Men det føles langt fra sådan, når man selv sidder med dem. Især som virksomhedsejer, hvor der altid er 43 andre to-dos, der også mangler opmærksomhed. 

Jeg hjælper dig gerne i mål med dine hjemmesidetekster. Hvis du tager eksperthatten på, når det gælder din virksomhed, dit produkt og dine kunder – så spidser jeg blyanten og får dine budskaber til at ramme bulls eye. Uanset om de skal bo i et blogindlæg eller den vigtige forsidetekst. 

Slå på tråden, eller send mig en mail, hvis du overvejer at trække på en freelance tekstforfatter, der har skrevet tusindvis af tekster til hjemmesider – for et væld af brancher. Og som død og pine elsker at skrive. 


(Men hva’ koster’d? Det forsøger jeg at give et bud på her.)

Denne hjemmeside anvender cookies. Når du bruger denne side, accepterer du Ordnørkleriets brug af cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold.   Læs mere